Advokater, målare och studenter

Då var man tillbaka i Linkeboda igen, det är mycket nu... Ångesten smyger sig på och ger upphov till skräckblandad förtjusning över både tenta och annat men det är bara att ligga i. Tio intensiva dagar nu och sen är det lugnt igen, kan man hoppas. Det är bara lite jobbigt när kroppen skriker stress så man inte kan sitta still och koncentrera sig på det man borde göra.

Under gårdagen skjutsade mina kära päron hit mig och alla sakerna så att jag ska få pluggro och kunna klara tentan, blev upphämtad direkt efter jobbet så man var väl lite seg. Först bar färden av mot Örebro för ett litet stopp på Biltema, medan jag tog tillfället i akt att gå in på ICA och införskaffa onyttigheter. ICA Kvantum i Örebro är en lutsig inrättning, inte nog med att de alltid bygger om eller ut så man aldrig hittar nåt och grejer står huller om buller så har de dessutom flygande advokater. Nu skulle man kunna tro att dettta skulle vara en speciellt användbar sort ända tills man inser att det var damen framför som tappade sin avokado när hon skulle lägga upp den på kassabandet. Den lilla olyckliga felsägningen orsakade iaf några fler skratt och leenden än vad som normalt ses i en kassakö.

När vi framåt kvällskvisten närmade oss Linköping tilltog trafiken därifrån alltmer, folk såg ut att fly staden med hjälp av vad de kunde komma över i värsta Hollywoodfilmsanda. Det spekulerades i bilen huruvida detta berodde på en nedläggning av staden på grund av olönsamhet eller om befolkningen helt enkelt fått nys om att jag var på väg tillbaka. Hur som helst är Ryd ganska tyst och tomt så här års förutom målaren som är och grejar i rummet intill, men han imorgon är han väl klar så man slipper färglukten.

Nu äntligen har vi löst varför danskarna inte går att förstå sig på. Problemet i fråga är ju inte att det är ett annat språk för om man får se danska skriven på papper så kan man ju iallafall gissa sig till vad de försöker få fram men den som någon gång har lyssnat på en dansk vet ju att de inte pratar ett språk utan med gurglar och låter. rent generellt låter de som att de har frukostgröten kvar i halsen och det måste helt enkelt vara den naturliga förklaringen. När jag var i Danmark visade det sig nämligen vara omöjligt att få vanlig hederlig mjölk att dricka, det spelade ingen roll på hur många språk man försökte, de kunde helt enkelt inte förstå hur någon kunde komma på att man skulle dricka mjölk - det gör ju kalvarna! Om man då inte dricker mjölk skulle det kunna vara så att de inte har mjölk på gröten heller och detta skulle då resultera i att de inte kan svälja gröten utan att den fastnar i halsen och framkallar deras onaturliga läten. Jag borde få något pris snart för alla mina bra idéer.

Nu måste jag plugga, trots färglukt, värmebölja och kvällsplaner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0