Mera Norge

Det här med tid är konstigt och det tänker jag inte bara på för att jag just läst en underlig bok (Erlend Loe skriver bara underliga böcker) där huvudpersonen funderar över relativitetsteorin och huruvida tiden alls existerar då den sägs ska gå fortare i toppen av Empire state building än på marken. Nej det här med tid är uppenbarligen lite annorlunda i Norge än hemma i Sverige. Man skulle kunna säga att norrmännen är lite efter och då menar jag inte intellektuellt utan rent tidsmässigt. Man kanske kan skylla det på att Norge ligger längre västerut men allting verkar ske minst en timme senare här än vad jag är van vid hemifrån.

För det första så börjar vi jobba klockan åtta på morgonen vilket innebär att de första vårdtagarna, med några få undantag, får morgonhjälp strax efter halv nio. Jag säger bara stackars pensionärer som vaknar halv fem. Hemma skulle det vara oacceptabelt, där ska alla ha fått mat och kläder på sig innan tio, där kan man inte komma med frukostsmörgåsen lagom till elvakaffet (som för övrigt inte existerar). Som en följd av detta får de lunch mellan 13 och 15 och sänggående sker inte förrän runt 22, vilket iofs känns som en lagom tid.

Men även på andra ställen märker man av dessa morgontrötta(?) norrmän. Förut en dag försökte jag köpa nybakt bröd till frukost och traskade iväg från lägenheten vid sju. Det visade sig vara dumt då inget bageri öppnade före åtta på morgonen. Vis av detta gick jag senare för att köpa färska bullar igår men när jag kom in på bageriet fem över åtta och tänkte att jag skulle kunna välja och vraka bland godsakerna blev jag åter besviken. Min tanke var att om de öppnar försäljningen så sent så borde de ha hunnit baka massor men tji fick jag. Det enda som fanns att tillgå så precis efter öppningsdags var lite frallor, färdigrbredda mackor och gårdagens bullar till halva priset. Detta förvånar mig, vid åtta börjar nästan svenska bagare att göra sig klara för hemgång och slut på arbetsdagen, eller?

Men! Det finns ett ställe där norrmännen verkar ha bättre med tid än svenskar och det är på bussen. På grund av att himlen öppnade sig totalt i morse och att min cykel inte mår jättebra efter min krock med asfalten så bestämde jag mig för att ta bussen till jobbet. Där var det gott om tid tilltagen i tabellen för bussen stod och väntade på flera stationer på min elva minuter långa resa till jobbet. Kan det vara något vi kan importera?

Mycket har hänt de senaste veckorna med jobb, besök, bilturer i detta vackra land och svåra beslut att fatta men just nu är allt lugnt och jag njuter av den första stunden när jag är helt för mig själv sen före midsommar. Lite utflyktsbilder nedan från Kjerag, Preikestolen och Lindesnes fyr.

  


Och nej, stekt gröt är inte gott

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0