Skandinavisk röra

Det är väl välkänt vid det här laget att organisationen Gräv Bort Skåne aktivt arbetar just för att gräva bort Skåne och låta det återgå i dansk ägo. Men idag hörde jag något på radion som var nytt åtminstone för mig, nämligen att man ungefär vart 25:e år ritar om gränsen mellan Sverige och Finland. Innebär det att jag kanske en vacker dag vaknar upp och är finländare? Det vore lite läskigt i så fall.
Detta pågår tydligen sedan de båda rikena gick skilda vägar för 200 år sen. Nu är det ju kanske inte fullt så drastiskt som jag befarade i första stund, utan det hela bygger på att gränserna går längs tre vattendrag och att sådana tenderar att förändras med tiden. Men jag kan inte låta bli att tänka att om vi nu ska dra om gränserna, kan vi inte se till att vi får lite av Norge istället?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0