Gult är fult, eller?

Jag har tänkt mycket på färgen gul på sistone. Om det beror på att det varit OS och vi hejat fram våra blå-gula idrottare, att jag varit snorig eller att solen skiner ute vet jag dock inte.

Varför anses gult vara en sån ful färg? Jag tycker det är fint och har både kläder och ett paraply i färgen och de gör mig alla på lite gladare humör, paraplyet blir som en privat liten ljus himmel mitt i regnet. Hur kommer det sig att samma färg kan symbolisera ljus och glädje, pest och avundsjuka, varna för fara och uppmana till försiktighet? Handlar allt om nyanser och hur ska man då veta att folk ser skillnad på dem? Tänk bara så fel det kan bli om man försöker signalera något positivt och folk tror att man har pesten. Hur som helst finns det massa saker som skapar olika associationer till färgen gul; solen, blommor, trafikljus, ambulanser, postlådor osv. vad de verkar ha gemensamt är iallafall att de alla syns väldigt bra.

Dessutom kan man ju alltid fundera på om alla människor uppfattar alla färger lika. Eller, det vet vi ju att alla inte gör eftersom det finns färgblinda människor. Men i stort sett, uppfattas färgerna lika automatiskt eller är det inlärda associationer? Och hur kommer det sig att associationerna ändras så fort två färger kombineras, så som svart och gult som används som varningstecken. Någon som är mer estetiskt lagd än jag kanske vet svaren på dessa frågor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0