I fädrens spår...

Så har jag då efter tränande på att dricka blåbärssoppa, bakande av energikakor, packande av en papperskasse med mat och en del peptalk och goda råd (vad vet jag om skidåkning?) skickat iväg en något förvirrad (han hävdar med bestämdhet att det inte är nervositet) Per till mitt kära Dalarna för debut i Vasaloppet.

Jag måste erkänna att jag, ända sedan han och hans två kompisar bestämde sig för att följa detta, till synes, oändliga skidspår, har pendlat mellan att vara avundsjuk över att inte jag ska åka och att tycka att hela påhittet är galenskap. Bevisligen ledde avundsjukan över allt deras skidsnack till att jag köpte mig egen utrustning efter nyår men jag belv aldrig riktigt biten, jag har nog inet fått ihop mer än tre-fyra mils åkning. Nu sitter jag ändå här och tänker att det kanske vore roligt att åka ändå, men nio mil är längre än man kan tro och jag är nog för mycket tävlingsmänniska för att kunna åka och se det som en utflykt och sikta på att bara ta mig runt, ska jag åka vill jag ju prestera! En sak verkar iallafall relativt säker, även om jag är känd för att ändra mig, och det är att om jag någon gång ska åka Vasaloppet så SKA jag göra en hel svensk klassiker på samma gång, allt annat vore slöseri.

Om jag hade varit frisk hade jag velat gå på Friskis & Svettis vasaloppsspinning, drygt fyra timmar av svettigt cyklande till loppsändningen. Men hade jag varit frisk så hade jag ju varit däruppe och tittat, så nu får jag istället sitta hemma och ha mitt eget vasalopp med blåbärssoppa och hejande i soffan. Som tur är kan man följa spektaklet online på vasaloppet.se, youtube och svt.se. Den som vill komma och göra mig sällskap i supportersoffan är hjärtligt välkommen, jag bjuder på blåbärssoppa, havregrynsgröt och scones, eller något annat som hellre önskas.

Jag tänkte att jag skulle läsa på lite fakta om Vasaloppet, man kan ju aldrig bli för allmänbildad och ramlade över reglerna för vem som får väljas till kranskulla. Jag har nog hört dem någon gång men här kommer kraven iallafall

Första kravet:

Hon ska vara kulla och ogift.

Övriga kvalifikationer:
1) Idrottsliga meriter, dit räknas också goda insatser vid tävlingar och övriga arrangemang.
2) Faderns eller annan familjemedlems stora idrottsliga meriter.
3) Om morakullor enligt nr 1 och 2 ej finnes, så kan det ju hända att käckhet och skönhet fäller utslaget.
(källa)

I stort sett kan man väl dra slutsatsen att egentligen så behöver det bara vara en söt tjej från Dalarna. Kan någon nominera mig? Det verkar vara ett lagom ansträngande sätt att delta i loppet. Jag kan ju inte förlita mig på pappas idrottsprestationer, som är aningen begränasade, men jag är iallafall söt och har varit inblandad i ett och annat idrottsarrangemang.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0