konstknäpp

Jag måste vara det virrigaste i världshistorien (igen). Förra veckan lyckades jag tappa bort dagarna totalt, fråga var min kompis var på vår träff (som hon påpekade skulle vara dagen efter), glömma boka rum till ett möte, leta i en halvtimme efter föreläsningsanteckningar som jag redan satt in på rätt plats i pärmen, missa en tid på kvinnohälsan och vara mer virrig än vanligt. Jag har ingen aning om vad det beror på men jag hoppas det blir bättre den här veckan.

Vad håller konstfack på med? Det verkar som man kan få göra vad som helst bara man kan hänvisa till att det är ett examensarbete på denna högskola. Jag är definitivt ingen konstkännare och ska heller inte låtsas som att jag kan något jag inte har en aning om, men man kan ju undra över vad som egentligen kan räknas som konst, tydligen platsar ju både spelade psykiska sjukdomar och vandalisering i den kategorin. Det faktum att konstfack inte ens verkar överväga andras kostnader och lidanden för detta tänker jag inte ens beröra. Men det finns en liten sak jag inte kan låta bli att fundera över; vissa konstnärer blir ju välkända och deras verk säljs för astronomiska summor, hur blir det när dessa blivande konstnärer ska sälja sina verk? Var finns det efterfrågan på för nedklottrade tunnelbanevagnar och sängplatser på psyket? Sen tillkommer det lilla abret att brukar man behöva dö innan ens verk drar in några stora summor pengar men det är ju iallafall lätt ordnat, de behöver bara be någon klasskamrat gestalta ett mord som examensarbete.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0