Vad herr Celsius glömde tala om

Det är svårt det här med temperaturer. Trots att jag lärde mig läsa av termometern för många år sedan (när jag var liten) så säger fortfarande inte siffrorna mig så mycket, mer än att man inte ska slicka på en lyktstolpe om det är ett minustecken framför dem (hur man ska göra när det är minustecken framför lyktstolpen vet jag inte). Ibland känns ju 15 grader kallare än 8 och -10 är bra mycket skönare än 0, förklara det någon, snälla. Så frågan är vad man ska med termometern till, och kanske framför allt, varför har jag två som dessutom inte går lika. Är det meningen att jag ska addera, dividera eller dra roten ur?
Och det svenska klimatet så här års hjälper  ju inte till heller. När man går hemifrån på morgonen så fryser man och när man går hem på eftermiddagen svettas man, om man inte har basgrupp till 17 för då fryser man då också. Och fast det är så kort till skolan så hinner man börja svettas innan man är framme trots att man fryser när man cyklar iväg. Och går man mitt på dagen så svettas man då och fryser garanterat på vägen hem, även om man har vantar med sig. Hur ska man göra egentligen? Till råga på allt så har jag feber så då fryser jag och svettas om vartannat eller både och samtidigt oavsett och så tar det dubbelt så lång tid att ta sig till skolan. Det hela gör mig minst sagt förvirrad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0