Nu får det väl vara nog?

Lyssnade på radion i morse, jag har ju som bekant kastat ut tv:n och hörde till min fasa att man beslutat att tillverka en "fru Gårman-skylt" som alternativ till herr Gårman som står vid iallafall de flesta övergångsställen. Först trodde jag det var ännu ett dåligt aprilskämt men insåg snart att det är sista april och inte den första. Har inte jämställdhetskampen gått lite för långt nu alternativt tagit sig uttryck i fel frågor. Eller är det så att det här innebär att vid vissa övergångsställen får bara män gå över och vid andra kvinnor och måste vi då inte ha skyltar med barnvagnar, hundar och pensionärer med rullatorer också? Och vid vilka övergångsställen ska vilken skylt sitta?

Nu vet jag visserligen varifrån den här idén kommer, och jag kanske anklagar fel grupp, men rent generellt börjar jag verkligen tröttna på feministerna. För det första finns det ingen anledning att kvinnor ska få det "bättre" än män nu, oavsett hur mycket vi varit förtryckta genom historien och för det andra kan man ju fundera på om de inte lägger ner energin på helt fel saker som t.ex. vägmärken, yrkestitelsfrågor och föräldradagsfördelning. Att alla ska ha samma förutsättningar och lika lön för lika arbete är för mig en självklarhet och det skulle vara lätt ordnat om man bara såg folk som individer istället för män respektive kvinnor. Vad vinner man på att ändra och lagstadga om saker som bara inkräktar på familjers valfrihet och krånglar till det för folk. Jag menar, finns det någon nånsin som känt sig kränkt av att det är en man på skylten där man ska gå över vägen? Och hur är det då med "varning för barn"-skyltarna, är det inte flickor på dem? Ska de anpassas efter om det bor killar eller tjejer i området? Hela grejen blir lite skrattretande när man tänker på det.

Kommentarer
Postat av: Lorden

Mycket bra inlägg. Instämmer till fullo.

2008-05-06 @ 18:40:02
URL: http://lordensblogg.blogspot.com
Postat av: Anna W

Bra sagt! Fler människor med ditt tänk på betydande positioner. Säger bara det.

2008-05-20 @ 14:11:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0